Thursday, April 9, 2009

Mimpi


beberapa hari yg lepas, aku bermimpi tentang kehilangan ahli keluarga.. dalam mimpi tu, aku tak dapat menyelamatkan adik aku dari ditimpa musibah.. dalam mimpi itu juga aku dan pasukan penyelamat menjumpai adik aku di bawah jambatan.. aku masih ingat aku menangis, menyesal, marah kepada diri sendiri sambil memeluk adik aku.. bila aku terjaga, mujurlah yg ianya hanyalah mimpi.. aku bersyukur semuanya selamat. semuanya normal, takde ape yang berlaku.

aku juga pernah bermimpi pergi melawat satu tempat yang cantik, menaiki kereta mewah, jumpa awek cun.. =) tapi itu semua mimpi.. ada ketikanya aku menyesal yang aku tak berbuat sesuatu dalam mimpi aku. kenapa kita tak bole control mimpi kita? it just happen.. kalau la diberi peluang untuk aku control mimpi aku, aku akan pilih utk pergi ketempat yang aku inginkan.. menaiki kenderaan yang aku pilih.. bersama sesiapa sahaja yg aku suka.. pada bila-bila masa..

bila kerap bermimpi, aku terfikir, hidup yang aku lalui sekarang ni.. realiti atau mimpi? keyboard yang aku taip, monitor yang aku pandang, baju yang aku pakai, kerusi yang aku duduk, meja, tingkap di tepi aku, air yang aku minum, fail, bangunan yang aku berada sekarang, tanah yang aku pijak, kereta yang lalu di jalanraya, awan putih, bukit-bukit hijau, matahari yang bersinar, langit yang membiru, angin yang menghembus, bunyi-bunyian lagu, bau haruman, adakah ini semuanya realiti atau aku sedang bermimpi?

mungkinkah suatu hari nanti, kita semua akan terjaga dari 'tidur' yang panjang ini dan berkata, "Ya Allah, aku sebenarnya bermimpi.."

sebagaimana mimpi, kita tahu yang semua yang berlaku adalah tidak nyata dan tidak kekal.. justeru, apa yang kita cari dalam mimpi kita?

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
(Al-Imran:185)

No comments:

Post a Comment